Löparresa - Trail run camp Chamonix

 

Upptäck bergen och omgivningarna runt Chamonix via löpning!
Stigar i världsklass, utsikt likaså. Äventyrlig terräng samt mat och boende som passar perfekt efter en dag på stigarna.


Tre löparresor i Chamonixområdet planeras sommaren 2023

Extra skoj att meddela är att vi utöver bergsguiden Morgan Salén, som håller i samtliga resor, har förmånen med oss Ida Nilsson ena veckan och systrarna El Kott Helander på sista veckan. I vanlig ordning är det löparglädje och ävetyrskänslan som vi jagar, och det är dessa personer specialister på!
 

15-22 juli
med Morgan Salén + Ida Nilsson
  

29 juli - 5  augusti
med Morgan Salen (mindre grupp och högre tempo)  

12 - 19 augusti
med Morgan Salen + Sanna och Lina El Kott Helander

 
Tar även emot förfrågningar på en kortare resa under 22-25 juni. Maila morgan.salen@gmail.com om det finns intresse för denna.



Nedan följer allmän info som gäller för samtliga resor. Sedan följer också lite mer specifik info som gäller för dem enskilda veckorna.

  
Kort och gott
 
Vill du:
- Springa på stigar bland bergen?
- Bli starkare på höjdmeter, både upp och ner?
- Utvecklas på mer tekniska och äventyrliga stigar?
- Dra ut på stigar som ligger bortanför dit andra beger sig?
- Möta massa trevligt folk som också svarar ja på frågorna ovan? 

 

Nivå på resorna
För personer som sprungit en del, men som inte nödvändigtvis är så vana vid den mer alpina terrängen (OBS extra info för 15-22 juli nedan) som ofta innefattar lite annan typ av planering och framförallt en hel del höjdmeter.
 
Tänk:
- Springa 20 km i terräng några dagar på rad. Notera då att man springer i grupp och att farten och upplägget blir rätt annorlunda. Det är alltså inte ett krav att kunna springa en halvmara per dag i sitt maxtempo i en vecka. 20km i grupp, med pausar, mat, passager där man går o.s.v. gör att 20km tenderar att ta längre tid, men sliter mindre. Förra året var det få, om ens någon som hade gjort just detta innan, och det gick alldeles utmärkt. 
- Inga krav på något visst genomfört lopp eller så, bara att man tycker det är kul att springa!
- Terrängvana i form av stock och sten.
- Nyfiken på längre turer med allt vad det innebär.

 
Tempo
- 6.30min/km på platt stig under sina rundor där hemma. Ungefär.
- Fart uppåt: 4-500 meter i timmen. (Känner du att du inte helt har koll på vad detta betyder är det absolut ingen fara, prickar du in resten löser du detta också).

Man ska vara van med att springa i terräng. Majoriteten av/mer eller mindre all löpning under dagarna sker på stigar som ibland är väldigt lättlöpta, ibland mer tekniska och ibland så tekniska att löpning inte blir ett alternativ.

Det är värt att tänka på att i och med att det blir så många höjdmeter i vissa segment så kommer flera delar att klaras av via att gå istället för att springa. Överlag kan man ha med sig att man generellt sett klarar av mer än vad man är van vid när löpningen blir såpass uppbruten. Ibland blir det en längre vila på någon fin plats, sedan kör man igen. Vi kommer inte under någon tur att konstant behålla löpsteget i längre än 45 minuter. Finns garanterat en stigning eller en fin utsiktsplats som sätter stopp detta. I denna typ av löpning så är det fullt accepterat att inte springa hela tiden och att ta pauser när det passar. 

Har du frågor som rör förkunskaper och tempo, tvivla inte på att skicka ett mail till Morgan, se info längst ned.
 

Boende
Det ingår plats i dubbelrum på hotel Pointe Isabelle. Hotellet är beläget i centrala Chamonix med närhet till allt vi behöver. 
 

Info ang veckan 15-22 Juli
Denna vecka har vi den stora äran att få sällskap av Ida Nilsson. Ida knep silvret på 80 km under trail VM hösten 2022, och har ett flertalet tunga lopp och placeringar med sig under åren.
Hon coacher även löpare som tränare och utvecklar individuella program, så en hel del träningslära och tankar kring detta lär komma fram under veckan.
Under denna veckan ska deltagarna ha erfarenhet av turer i exponerad miljö. Om det är alpinklättring, scrambling uppe på någon exponderad Norsk tur, klippklättring eller annat spelar mindre roll. Men du ska känna dig bekväm med höjdexponering och trivas i den miljön.
Det handlar alltså inte om att vi ska klättra utan att vi rör oss i en miljö där svindel eller problem med höjder inte lämpar sig så bra. 
(Minst 8 betalande deltagare krävs för att denna ska bli av)

Pris 16 900 kr / person (minst 8 deltagare, max 10 deltagare)

 

Info ang veckan 29 juli - 5 augusti
Mindre grupp. En guide. Aningen högre tempo än de andra två veckorna. Tanken är att kunna nyttja den mindre gruppstorleken och utforska nya marker! 

Pris 15 900 kr / person (minst 5 deltagare, max 6 deltagare)



Info ang veckan 12-19 augusti
Med Sanna och Lina El Kott Helander. Löpglädje och trevliga stunder på berget utlovas. Fokus på löparglädje och gött häng uppe bland bergen. 

Pris 16 900 kr / person (minst 10 deltagare, max 12 deltagare) 


Din Guide
Din guide kommer att vara Morgan Salén. Morgan har ett brinnande intresse för löpning och berg. Förutom att vara en trevlig och sympatisk person som alla har lätt att tycka om har han lång erfarenhet av att leda grupper på olika sorters turer i bergen.

Förutom sin erfarenhet av löpning i bergen är Morgan utbildad bergsguide (IFMGA/UIAGM) och blandar sin tid som professionell bergsguide med att studera till läkare. En bättre mix av entusiasm, kunskap och erfarenhet för att springa på stigar i Chamonix är svårt att hitta. 

(Allt annat i denna beskrivning är skrivet av Morgan, men inte detta!)

 

Program för veckorna 

Dag 1 – Lördag
Ankomstdag.
- Samling på hotellet klockan 19. 
- Utrustningskoll, det kommer finnas tid att fixa saker på plats om du saknar något.
- Gör en plan för efterkommande dag.
- Middag på hotellet


Dag 2 – Söndag
Frukost, sedan avfärd runt 8 tiden. Exakt tur för dagen har bestämts dagen innan.
Första dagen fokuserar vi på att göra en tur som lätt kan kortas ner, förlängas eller delas upp för gruppen så att alla får känna av formen och kan anpassa dagen till sin nivå.
Eftermiddagen spenderas på byn, hotellet eller vad som önskas. Middag intas på valfri restaurang i byn.
 

Dag 3 - Måndag
Beroende på vad som kom fram dagen innan väljs tur som ska utmana oss lite lagom. Lunch kan komma att intas på någon bergshytta innan löpturen fortsätter. Eftermiddagen och kvällen körs copy/paste från dagen innan. 


Dag 4 – Tisdag
Liknande upplägg där vi kanske tar bilen lite längre bort för att få ett nytt perspektiv och se nya områden. Kanske vi kollar in Chaine des Aravis som ger en grym utsikt över Mont Blanc massivet från en helt annan vinkel.
Känner folk att dom har spring i benen kanske det blir ett press på den vertikala kilometer som utgår från kyrkan i Chamonix under eftermiddagen. Ang kvällen har ni nog räknat ut det vid det här laget!


Dag 5 – Onsdag
Same same, but different


Dag 6 – Torsdag
Spelas lite efter formen i gruppen. Kanske någon vill vila, kanske det är sista dagen med bra väder som gör att man vill ge sig ut på en större tur. 


Dag  7 – Fredag
Sista dagen. Vi väljer tur under kvällen innan. Bestämmer utifrån hur folk känner sig efter en lång vecka och hur vädret ser ut.
Gemensam avslutning med middag på utvald plats.


Dag 8- Lördag
Avresedag med frukost på hotellet innan avfärd. 

Som ni ser är det inga specifika turer som spikas upp. Vi håller det flexibelt efter form, väder, viljor och känsla. Överlag försöker vi alltid ta oss bort från massorna och leta egna äventyr. Det blir roligare så är min erfarenhet.//Morgan



Följande ingår
• Fruskost samtliga dagar och boende i dubbelrum på Point Isabelle i 7 nätter. 
• Guide samtliga dagar. En eller två guider beror på antalet deltagare och resa
• Transporter under hela veckan med minibuss
• Massor av grym löpning!
 

Ej inkluderat 
• Personlig utrustning
• Mat utöver frukosten. Väljer att inte inkludera luncher och middagar för att kunna ha flexibilitet både under dagarna och kvällarna. 
• Eventuellt liftkort. Det finns vissa turer där man med fördel kan använda liften upp, och ibland även ned för att spara låren. Vi väljer att inte inkludera det här då upplägget alltid kan variera och det är svårt att sia om hur många liftturer som kan komma att bli aktuella.
Blir det aktuellt finns alltid möjligheten att skippa liften nedåt och göra det till fots om man vill det. Men då ska man ha låren för det!
• Resa till och från Chamonix

 
Personlig utrustning
• En löparryggsäck med minst 10L packvolym, helst 15.
• Terrängskor som man är vad vid och som har ett mycket gott grepp. Kanske två par om det finns.
• Keps för solen
• Solglasögon
• Buff, både för eventuell värme, men också för skydd mot solen
• En tunn vindjacka som alltid kan ligga i väska vid behov
• Tunn mössa och tunna vantar
• Kläder som du gillar att springa i, svårare än så är det inte. Shorts, tights, strumpor, T-shirt, o.s.v.
• Något lättare ombyte för längre turer. Torrt underställ, torra strumpor t.ex.
• Stavar som kan plockas ihop och fästas utanpå eller i väskan. (se info nedan)
• Vattenflaskor/camelback som passar din ryggsäck. Mjuka vattenflaskor som passar framtill på ryggan är starkt att rekommendera. Kapacitet på minst 1.5L i ryggan är ett måste.
• En lätt värmejacka. Den lättaste dunjackan eller primaloftjackan som ni har.
• En lätt regntät jacka (förhoppningsvis behövs varken denna eller punkten ovan, men man vet aldrig)
• Guiden/guiderna har med sig ett 1´a hjälpen kit var, men är det något specifikt som man vill ha med på den fronten är det givetvis ok.
• Energi för turerna. Utbudet på bars, gels och allt sådant är mycket stort i Chamonix. Men vet man vad man fungerar på under längre löpturer så kan det vara läge att ha med sig det ner, eller i alla fall för de första 2 dagarna så slipper man springa och köpa direkt.
• En liten "resehandduk" för ryggsäcken. En eller ett par alpsjöar/bäckar kommer att användas för svalka om vi ska följa det vinnadne konceptet från första året.

ANG STAVAR: En evig fråga. Rekommendationen är helt klart att ha med ett par lätta stavar som kan packas ihop för att fästa utanpå eller läggas i ryggsäcken. Dock är det inte alla som är bekväma med att springa med stavar, varken uppåt, nedåt eller på platten. Så det är inget krav, men ändå en rekommendation om du har lite vana. Om inte annat det ju kul att bli bättre på det. Oavsett, tar du med, så se till att du vet hur stavarna ska sättas ihop, packas ihop och hur dom fästs på ryggsäcken. Köp EJ stavar enbart för denna text. Bättre att komma på resan, testa på lite, sedan kan du slå till om det känns som något för dig.

 

Ytterligare information 
Väder och säsong: Vi kör resorna i juli och augusti. Detta kan betyda lite allt möjligt i väderväg. Vi kommer aldrig bege oss upp på alpina höjder över 3000 meter (kanske en gång, beror på förhållanden och form…). Men det kan fort bli kallt även på 2000 om vinden ligger på och vädret är suboptimalt. Det kan också vara så varmt att det direkt blir jobbigt. Med stor sannolikhet kommer temperaturerna ligga på en sådan nivå att man maximalt vill slänga på sig en vindjacka på högsta punkten när man står still och mycket av löpningen sker med stor sannolikhet i sommarkläderna. Men det kan också behövas en regnjacka, en liten varmare jacka eller en tunn fleece.

Ytterligare tankar om tempo och distans: Kan vara bra att tänka på att inte någon av resorna passar en person som vill komma ner och köra i enbart sitt tempo och slå massa rekord. Vi kommer att försöka ha tempon som står angivna ovan, och vi siktar mer på att täcka fin terräng med fina stigar, snarare än att göra det så snabbt vi kan.

Här kan man få lite inspiration från några av Morgas löpturer sommaren 2020.
LÄNK



Angående ankomst och avresa samt transfer ToR Geneve-Chamonix
Man bokar sin egen transport till Chamonix, och kommer man från Geneve är det transferföretagen som gäller. Exempelvis: ChamVan, Chamexpress, Alptybuss. 

 

Ett litet tips
Det är fullt möjligt att snickra ihop lite av ett eget upplägg också. Detta genom att anlända innan lördagen, eller stanna längre efter avresedagen Då är det bara att fixa sitt eget boende i Chamonix någonstans och lösa en egen transferlösning. Kan ju vara fint när man ändå är på plats!  


Betalning
När du bokat dig får du en bekräftelse med en länk till en online faktura. Du kan betala till vårt BG eller med kort online. Vi tar alla vanliga betalkort som Visa, Mastercard och Amex.
Se betalningsvillkor här. 

 

Har det dykt upp fler frågor? Maila till morgan.salen@gmail.com 

 

Antal dagar: 6 dagars löpning och aktiviteter 7 nätter boende

Pris: Se pris för de olika veckorna i texten ovan

Välkommen att använda formuläret om du undrar något eller vill bli kontaktad för att få mer information.